Wednesday 7 December 2011

Sudut Tatabahasa Tahun 1 - Kata Sendi Nama

Kata Sendi Nama

Kata sendi nama ialah perkataan yang digunakan untuk menghubungkan frasa nama dengan kata-kata yang lain dalam ayat.

Contoh kata sendi nama adalah seperti berikut:

Kata sendi nama

Penggunaan

Ayat Contoh

Di

Menerangkan tentang tempat atau arah

Saya tinggal di Kuantan.

ke

Menerangkan tentang tempat, arah yang dituju dan waktu.

Saya pergi ke pasar malam dengan kakak.

dari

Menerangkan tentang tempat, arah dan waktu.

Wei Chun berasal dari Miri, Sarawak.

daripada

Menunjukkan sumber, punca atau perbandingan.

Meja itu diperbuat daripada kayu.

kepada

Menerangkan penggunaan untuk orang dan benda abstrak.

Menyatakan bahagian.

Ayah memberi hadiah kepada abang.

untuk

Menyatakan kegunaan sesuatu.

Kek itu dibeli untuk adik bongsu saya.

pada

Menerangkan masa dan tempat.

Pada hari Ahad,ayah membawa kami sekeluarga berkelah di tepi pantai.

dengan

Menunjukkan bersama, cara, perbandingan.

Wei Lun menyapu dengan penyapu.

Latihan 1 – Isi tempat kosong dengan kata sendi yang sesuai.

1. Ayam goring yang sedap itu dijual _________ gerai itu.

2. Bapa membeli jam tangan itu _________ saya.

3. Emak menggosok pakaian _________ seterika.

4. Chee Ching lebih tinggi _________ Yueen Thong.

5. Kelas balet akan bermula _________ pukul 8 malam.

6. Bungkusan ini saya terima _________ England.

7. Kotak ini digunakan _________ menyimpan alat mainan adik.

8. Cikgu Law memandu kereta _________ sekolah.

No comments:

Post a Comment